– når barnet opgiver sig selv Om børn der mister troen på sig selv, fordi ingen forstår dem Skoletræthed og lavt selvværd ved ADHD starter ofte i det små. Et barn der sukker, når vækkeuret ringer. Et barn der skal skubbes ud af døren hver morgen... Skoletræthed og lavt selvværd ved ADHD og autisme er...

Om ADHD, overgange og de små ting der vælter læsset Der er noget, mange ikke forstår ved børn med ADHD eller autisme: Det er ikke nødvendigvis timerne i skolen, der er det hårdeste. Det er alt det udenom. ADHD og overgange er et overset problem. Fra morgenrutine til skoletasken skal være pakket. Fra klasselokale til...

- før smerterne kom Der er så mange små ting, man aldrig tænker over, før de forsvinder. At kunne spise uden smerter. Gå en tur. Arbejde. Grine med venner uden at være drænet. Efter jeg blev ramt af kroniske smerter, er det hele blevet anderledes. Smerten fylder. Energien forsvinder. Relationer bliver sværere at vedligeholde. Spontanitet...

Det var ikke bare ADHD Som I ved, troede jeg længe, at min datter "bare" kunne have ADHD – det har jeg også delt åbent i flere af mine blogindlæg. Jeg genkendte meget i hende, og jeg kunne mærke, at der var noget, der krævede mere forståelse og støtte. Men nu står vi her med...

– parforholdet i moderskabets skygge Der er noget, ingen forbereder én på: hvor meget et barn kan rykke ved dynamikken i et parforhold. Vi taler meget om den manglende søvn, bekymringerne, institutioner, madpakker og hverdagslogistik – men knap så meget om, hvordan det hele påvirker os som par. Når man bliver forældre, bliver forholdet sat...

– at stå midt i ikke at vide Det hele begyndte med en følelse. En mavefornemmelse, som ingen kunne tage fra mig, selvom ingen rigtig kunne bekræfte den. Min datter havde altid været anderledes – hun sov ikke som babyer “burde”, hun ville ikke gå glip af verden, og hun kunne kun finde ro, når...

– Gode strategier Støtte ved skolestart for børn med særlige behov er afgørende for en god begyndelse på skolelivet. For nogle børn kan overgangen fra børnehave til skole være udfordrende, især hvis de har brug for ekstra struktur og støtte. Men hvordan sikrer vi egentlig en tryg skolestart? Hvorfor har nogle børn brug for støtte...

Børns trivsel i skolen – En families oplevelse af systemets barrierer Børns trivsel i skolen er vigtig, men mange børn oplever barrierer for at få den rette støtte. Trivselskommissionens seneste rapport sætter fokus på børn og unges trivsel i Danmark. Den peger på, at mange børn har det godt, men at en voksende gruppe kæmper...

Maskering hos børn – hvordan jeg lærer min datter at dele sine følelser [caption id="attachment_493" align="aligncenter" width="683"] Når et barn maskerer sine følelser, ser verden kun skyggen af, hvem det virkelig er.[/caption] Har du nogensinde kigget på dit barn og tænkt: “Jeg ved, der er noget galt, men hvordan får jeg hende til at sige...

Stille ADHD – Hvad er det, og hvordan håndteres det? Hvad er den stille ADHD? Den stille ADHD er kendetegnet ved opmærksomhedsproblemer, udfordringer med eksekutive funktioner og følelsesregulering. Forskellen fra klassisk ADHD ligger i, hvordan symptomerne viser sig. I stedet for hyperaktivitet og impulsivitet ser man ofte: Dagdrømmeri og tilbagetrukkenhed. Svært ved at fastholde opmærksomhed....